UAV-GC: Digitaal samenwerken tijdens ontwerp- en uitvoering
Geïntegreerde Contracten
De GC in de afkorting UAV-GC staat voor geïntegreerde contracten. Dit zijn contracten waarbij de opdrachtnemer zowel ontwerp- als uitvoeringswerkzaamheden verricht. Ook worden er in toenemende mate onderhoudswerkzaamheden onder de UAV-GC uitgevoerd. Bij een geïntegreerd bouwcontract verschuift dan ook een belangrijk deel van de ontwerpbeslissingen van de opdrachtgever naar de opdrachtnemer. Deze verschuiving in verantwoordelijkheden heeft een aantal belangrijke inhoudelijke en juridische consequenties voor de contractafspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Deze zal je als gebruiker van VISI ook weerspiegeld zien in de software.
De UAV-GC biedt de opdrachtgever verschillende vormen van betrokkenheid. De UAV-GC kan in VISI worden ingezet voor zowel de ontwerpfase, als de uitvoeringsfase en de onderhoudsfase.
Wanneer je VISI gebruikt garanderen we je dat je op elk moment weet bij wie welke actie ligt, je heldere processen en duidelijke rollen hebt, en je altijd up-to-date bent van de stand van zaken in je project.
Stap voor stap elk proces door
Heldere processen
De toepassing van VISI binnen een UAV-GC project vind je vaak terug in de Vraagspecificatie Procesdeel. Hiermee is vastgelegd welke informatie en communicatie je met VISI uitwisselt, en wat je daarbij verwacht van elkaar. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met de informatie die is gevraagd in de Annex III (Acceptatieplan) en Annex IV (Toetsingsplan Ontwerpwerkzaamheden) of verificatie en validatie.
VISI helpt je om de verschillende processen van de UAV-GC stap voor stap te doorlopen. Iedere stap in zo’n proces is een VISI bericht, een digitaal formulier waarin je alle benodigde informatie invult en ook bijlagen tot 10GB kan meesturen. Wanneer je VISI gebruikt weet je daardoor zeker dat je altijd alle benodigde informatie meestuurt.
Door de workflow van het VISI raamwerk weet je ook meteen hoe je ergens op kan reageren, bijvoorbeeld met een acceptatie of niet acceptatie. Elk bericht dat je verstuurt geldt tegelijk als digitale handtekening, waardoor je zeker weet dat het ook juridisch goed geregeld is.
Het VISI raamwerk van Bakker&Spees kent op het raakvlak tussen opdrachtnemer en opdrachtgever de volgende processen:
Opdrachtnemer
- Afwijking
- Bijwoon- / Stop-/ Registratie punten
- BIM-leveringen
- Documenten ter acceptatie
- Documenten ter toetsing
- Documenten ter informatie
- Gereedmelding en aanvaarding werk
- Omgevingsmeldingen
- Termijnen
- Verslagen
- Vervroegde ingebruikname
- Verzoek afgifte prestatieverklaring
- Verzoek tot wijziging
- Verzoek vrijgave werkterrein
- Werkorder obv Stelposten
Opdrachtgever
- Aankondiging (toets)
- Afwijking of bevinding
- Audits/inspecties/toetsverslagen
- Bijwoon-/stop-/registratie punten
- Contractdocumenten
- Document ter informatie
- Meldingen
- Omgevingsmeldingen
- Risico’s
- Verslagen
- VGM-Incidenten
- Voorstel tot wijziging
- Werkorder obv Stelposten
Werken met je persoonlijke actielijst
Duidelijke rollen
In VISI is ieder proces gekoppeld aan twee rollen. Iemand die het proces kan opstarten, en iemand die het kan afhandelen. Dat maakt elk proces eenvoudig en duidelijk.
Als je in VISI gaat werken word je gekoppeld aan deze rollen, daardoor weet je meteen welke processen je kan opstarten. Je krijgt ook meteen een melding als jij ergens op moet reageren.
Rollen kennen we toe door middel van een rollenkaart. Iedere organisatie kent daarbij één formeel aanspreekpunt. Binnen UAV-GC projecten doen we dat aan de hand van IPM-rollen. Bijvoorbeeld de contractmanager en de gemachtigde van de opdrachtnemer. Dat maakt de lijnen helder.
Een compleet overzicht van je project
Altijd up-to-date
Bewaak jij de status van je project ook door allerlei Excel rapportages bij te houden? Zodra je met VISI werkt is dit niet meer nodig. VISI biedt voor elk proces handige overzichten waarbij je altijd op de hoogte blijft.
De overzichten worden door het systeem gevuld en up-to-date gehouden doordat iedereen in het project alle informatie invult en alle processen logisch en uniform worden doorlopen. Zo heb je altijd inzicht in alle openstaande acties, doorlooptijden, documenten, planning, financiën en kwaliteit.
Je kunt informatie in de rapportages ook direct filteren, sorteren én bewerken.
Nog slimmer werken
Handige functionaliteiten
Om het werken met VISI nog eenvoudiger en sneller te maken hebben in samenwerking met onze gebruikers extra handige functionaliteiten ontwikkeld. Wanneer je een UAV-GC project hebt kun je o.a. gebruik maken van de volgende handige functionaliteiten:
- Gebruik jij Relatics voor Systems Engineering en het bijhouden van Wijzigingen? Door de handige VISI-Relatics koppeling kun je met één druk op de knop alle benodigde informatie in het VISI bericht laten vullen door Relatics. Dat scheelt dubbelwerk en zorgt voor minder fouten!
- Veel organisaties werken naast VISI met een Document Management Systeem om producten zoals documenten en tekeningen voor te bereiden voor ze een definitieve status krijgen. Bakker&Spees heeft al veel koppelingen met DMS gerealiseerd zoals SharePoint, Thinkproject, Docstream en Verseon. Daarmee kun je met een druk op de knop bestanden en metadata ophalen uit of wegschrijven naar deze systemen.
In drie stappen jouw UAV-GC project online
Snel geregeld
Wanneer je met VISI gaat werken moet je een aantal dingen regelen. Gelukkig is dat snel geregeld. Hieronder leggen we in het kort uit welke stappen je doorloopt om VISI binnen je project te gebruiken.
1. Als opdrachtgever geef je in het contract aan dat het gebruik van de VISI-systematiek wordt voorgeschreven. We hebben samen met diverse opdrachtgevers al concrete voorbeeld sjablonen opgesteld die je hiervoor kunt gebruiken.
2. Wanneer het project is gegund kun je de rollenkaart invullen en kun je middels een handig online formulier aangeven welke processen je nog aanvullend wil gebruiken. Als je klaar bent wordt het project direct automatisch voor je aangemaakt.
3. Werken met VISI is easy, maar heb je toch behoefte aan wat extra uitleg? Plan dan een instructie of training in met een van onze consultants.
- Meld project aan
Ga je met een nieuw project starten? Meld je project dan hier aan zodat wij meteen aan de slag kunnen met de inrichting. - Plan presentatie
Eén van onze accountmanagers plant graag een moment met je in om de software te presenteren. - Vraag offerte aan
Ben je benieuwd naar de kosten geworden? Vraag dan hiernaast een offerte op. - Stel een vraag
Bel ons op 020-6381489 of laat je vraag hiernaast achter.
Waarom wachten als je gelijk kan starten
Gelijk je project aanmelden of eerst een presentatie?
Meer weten over VISI? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.