Gestandaardiseerd werken in de burger- en utiliteitsbouw
STABU Standaard en besteksystematiek
STABU2 is de besteksystematiek voor de Burger- en Utiliteitsbouw (B&U). De standaard draagt bij aan de interoperabiliteit tussen de overheid en marktpartijen in de B&U als het gaat om het opstellen van een bestek en het uiteindelijke contract tussen overheid en marktpartij(en). De STABU bestek- en specificatiesystematiek ontsluit data, onder andere in de vorm van bestekteksten, voor diverse partijen. De STABU2 besteksystematiek wordt beheerd door de Ketenstandaard Bouw en Techniek.
Bij het toepassen van de STABU2 besteksytematiek wordt in het bestek verwezen naar de UAV2012. De UAV2012 zijn de administratieve voorwaarden die de contractverhoudingen tussen opdrachtgever en aannemer regelt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om op de UAV 2012 aanvullende contractbepalingen op te nemen in het bestek. VISI helpt je om conform de UAV2012 én de aanvullende voorwaarden digitaal de juiste informatie en documentatie uit te wisselen en op de hoogte te blijven van de status van je project.
Wanneer je VISI gebruikt garanderen we je dat je op elk moment weet bij wie welke actie ligt, je heldere processen en duidelijke rollen hebt, en je altijd up-to-date bent van de stand van zaken in je project.
Digitaal werken conform STABU
Stap voor stap elk proces door
STABU wordt al meer dan 40 jaar toegepast binnen de Burger- & Utiliteitsbouw (B&U). In de STABU-Standaard zijn de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken (UAV2012) opgenomen. Met het van toepassing verklaren van de STABU-Standaard is zo tevens de UAV2012 van toepassing op het werk.
Zowel de aannemer als de opdrachtgever hebben conform UAV2012 de plicht om bepaalde informatie en documentatie aan elkaar te verstrekken. VISI helpt je om conform de UAV2012 digitaal de juiste informatie en documentatie uit te wisselen en op de hoogte te blijven van de status van je project.
VISI helpt je om de verschillende processen van de UAV2012 stap voor stap te doorlopen. Iedere stap in zo’n proces is een VISI bericht, een digitaal formulier waarin je alle benodigde informatie invult en ook bijlagen tot 10GB kan meesturen. Wanneer je VISI gebruikt weet je daardoor zeker dat je altijd alle benodigde informatie meestuurt. Zo kun je in VISI-berichten ook de benodigde STABU data als product specificaties en classificaties op basis van o.a. NL/SfB meegeven.
Door de workflow van het VISI raamwerk weet je ook meteen hoe je ergens op kan reageren, bijvoorbeeld met een goedkeuring of afkeuring. Elk bericht dat je verstuurt geldt tegelijk als digitale handtekening, waardoor je zeker weet dat het ook juridisch goed geregeld is.
Voor elk doel een duidelijke workflow
Heldere processen
De UAV2012 binnen STABU van toepassing verklaren is makkelijk, maar als je deze daadwerkelijk moet gebruiken kan dit toch tot vragen leiden. Want wat wordt er nou precies van je verwacht, en hoe en op welk moment moet je informatie aanleveren?
Het VISI raamwerk van Bakker&Spees kent op het raakvlak tussen aannemer en opdrachtgever de volgende processen:
Aannemer
- afroep (directie)leverantie
- afwijkingen (MMW)
- beoordelingsdocumenten
- bewonerscommunicatie
- bewijsdocumenten
- bijwoon-/stop-/registratie punten
- daglijsten
- documenten ter informatie
- gereedmelding en (eind)opneming werk
- invulstaten
- meldingen
- verslagen
- vervroegde ingebruikname
- verrekenprijzen
- vrijgave werkterrein
- werkorder obv stelposten
Opdrachtgever
- contractdocumenten
- dagboek/bezoekrapporten
- invullijsten
- bijwoon-/stop-/registratie punten
- meldingen
- boete of bonus
- prestatiemetingen
- opnamestaat
- termijnstaat
- vervroegde ingebruikname
- verslag
- weekrapport
- wijzigingen
Werken vanuit je persoonlijke actielijst
Duidelijke rollen
In VISI is ieder proces gekoppeld aan twee rollen. Iemand die het proces kan opstarten, en iemand die het kan afhandelen. Dat maakt elk proces eenvoudig en duidelijk.
Als je in VISI gaat werken word je gekoppeld aan deze rollen, daardoor weet je meteen welke processen je kan opstarten. Je krijgt ook meteen een melding als jij ergens op moet reageren.
Rollen kennen we toe door middel van een rollenkaart. Iedere organisatie kent daarbij één formeel aanspreekpunt. Bijvoorbeeld de directievoerder en de projectleider. Dat maakt de lijnen helder.
Inzicht en overzicht op je project
Altijd up-to-date
Hou jij om de voortgang en status van je project te bewaken allerlei Excel rapportages bij? Zodra je met VISI werkt is dit niet meer nodig. VISI biedt voor elk proces handige overzichten waarbij je altijd op de hoogte blijft.
De overzichten worden door het systeem gevuld en up-to-date gehouden doordat iedereen in het project alle informatie invult en alle processen logisch en uniform worden doorlopen. Zo heb je altijd inzicht in alle openstaande acties, doorlooptijden, documenten, planning, financiën en kwaliteit.
Je kunt informatie in de rapportages ook direct filteren, sorteren én bewerken.
Nog slimmer werken
Handige functionaliteiten
Om het werken met VISI nog eenvoudiger en sneller te maken hebben in samenwerking met onze gebruikers extra handige functionaliteiten ontwikkeld. Wanneer je een STABU project hebt kun je o.a. gebruik maken van de volgende handige functionaliteiten:
- Communicatie binnen bouwprojecten heeft meestal betrekking op een object, product, bouwdeel, installatie of werkpakket. Met onze database koppelingen kun je de informatie in een bericht direct koppelen aan je objectenbibliotheek of database.
- Veel organisaties gebruiken allerlei methoden om buiten informatie te verwerken. Met onze handige VISI App kun je direct op de bouwplaats de situatie noteren, de VISI App voegt automatisch de GPS locatie en actuele weergegevens toe.
In drie stappen je VISI project online
Snel geregeld
Wanneer je met VISI gaat werken moet je een aantal dingen regelen. Gelukkig is dat snel geregeld. Hieronder leggen we in het kort uit welke stappen je doorloopt om VISI binnen je project te gebruiken.
1. Als opdrachtgever geef je in het bestek aan dat het gebruik van de VISI-systematiek wordt voorgeschreven. We hebben samen met diverse opdrachtgevers al concrete voorbeeld sjablonen opgesteld die je hiervoor kunt gebruiken.
2. Wanneer het project is gegund kun je de rollenkaart invullen en kun je middels een handig online formulier aangeven welke processen je nog aanvullend wil gebruiken. Als je klaar bent wordt het project direct automatisch voor je aangemaakt.
3. Werken met VISI is easy, maar heb je toch behoefte aan wat extra uitleg? Plan dan een instructie of training in met een van onze consultants.
- Meld project aan
Ga je met een nieuw project starten? Meld je project dan hier aan zodat wij meteen aan de slag kunnen met de inrichting. - Plan presentatie
Eén van onze accountmanagers plant graag een moment met je in om de software te presenteren. - Vraag offerte aan
Ben je benieuwd naar de kosten geworden? Vraag dan hiernaast een offerte op. - Stel een vraag
Bel ons op 020-6381489 of laat je vraag hiernaast achter.
Waarom wachten als je gelijk kan starten
Gelijk je project aanmelden of eerst een presentatie?
Meer weten over VISI? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.