Grip houden op deelopdrachten
Raamovereenkomsten
Een Raamovereenkomst (voorheen OMOP) is een bekende term binnen de GWW-sector. Veel gemeenten kiezen ervoor om raamovereenkomsten af te sluiten. Een raamovereenkomst is een contract waarvan vooraf nog niet bekend is hoeveel en welke werkzaamheden er exact gerealiseerd gaan worden. Een opdrachtgever stelt, zoals gebruikelijk, een RAW bestek op met werkomschrijvingen, maar dan met fictieve hoeveelheden. De aannemer hoeft dan alleen een eenheidsprijs per post of werkomschrijving te geven. Na de aanbesteding zal de opdrachtgever op basis van de werkelijke hoeveelheden deelopdrachten uitgeven voor bepaalde werkzaamheden. Op dat
moment is precies duidelijk wat de aanneemsom voor dat stuk werk gaat worden.
Het opstellen en beheren van één deelopdracht is redelijk te overzien, maar wat nu als je meerdere projecten met meerdere deelopdrachten tegelijkertijd hebt lopen? Met VISI voor deelopdrachten behoud je op elk moment het overzicht. VISI biedt een duidelijke structuur waarbij je op elk moment de communicatie per deelopdracht inzichtelijk hebt, maar ook de status van het geheel kunt raadplegen.
Digitaal werken conform UAV
Raamovereenkomsten en de UAV2012
Een RAW raamovereenkomst is meer dan alleen het registreren van deelopdrachten. Wanneer je gaat werken met een raamovereenkomst verklaar je ook de UAV2012 van toepassing. UAV staat voor Uniforme Administratieve Voorwaarden. De UAV regelt de contractverhoudingen tussen opdrachtgever en aannemer. Het is onderdeel van het boek Standaard RAW Bepalingen 2020.
Zowel de aannemer als de opdrachtgever hebben conform UAV2012 de plicht om bepaalde informatie en documentatie aan elkaar te verstrekken. VISI helpt je om binnen je deelopdrachten conform de UAV digitaal de juiste informatie en documentatie uit te wisselen.
Wanneer je VISI gebruikt garanderen we je dat je op elk moment weet bij wie welke actie ligt, je heldere processen en duidelijke rollen hebt, en je altijd up-to-date bent van de stand van zaken in je project.
Stap voor stap elk proces door
Heldere processen
De UAV2012 van toepassing verklaren is makkelijk, maar als je deze daadwerkelijk moet gebruiken kan dit toch tot vragen leiden. Want wat wordt er nou precies van je verwacht, en hoe en op welk moment moet je informatie aanleveren?
VISI helpt je om de verschillende processen van de UAV2012 stap voor stap te doorlopen. Deze hebben we namelijk als workflow gedigitaliseerd in een VISI raamwerk. Iedere stap in zo’n proces is een VISI bericht. Deze berichten vervangen ook de losse formulieren binnen je project. Je hebt dus geen losse afwijkingsformulieren meer nodig. Wanneer je VISI gebruikt weet je daardoor zeker dat je altijd alle benodigde informatie meestuurt.
Door de workflow van het VISI raamwerk weet je ook meteen hoe je ergens op kan reageren, bijvoorbeeld met een goedkeuring of afkeuring.
Een goed begin is het halve werk
Voorbereiding van deelopdrachten
Steeds vaker zien we dat opdrachtgevers om de expertise van de markt vragen bij het voorbereiden van deelopdrachten. Er kan dan soms al veel samenwerking plaatsvinden met aannemers of adviseurs voordat een deelopdracht in uitvoering gaat. Ook dan kan VISI je helpen bij het faciliteren van een goede samenwerking door de onderzoeken en ontwerpdocumenten met elkaar te delen en de afspraken die worden gemaakt goed vast te leggen.
In de voorbereidingsfase zien we verschillende vormen van samenwerking, bijvoorbeeld op basis van de UAV-GC of met een Bouwteamovereenkomst. Welke vorm je ook kiest, VISI van Bakker&Spees heeft een raamwerk om je door de juiste processen te loodsen. Een bijkomend voordeel is dat zodra je in de uitvoering komt alle informatie uit de voorbereiding direct te raadplegen is in dezelfde omgeving.
Werken vanuit je persoonlijke actielijst
Duidelijke rollen
In VISI is ieder proces gekoppeld aan twee rollen. Iemand die het proces kan opstarten, en iemand die het kan afhandelen. Dat maakt elk proces eenvoudig en duidelijk.
Als je in VISI gaat werken word je gekoppeld aan deze rollen, daardoor weet je meteen welke processen je kan opstarten. Je krijgt ook meteen een melding als jij ergens op moet reageren.
Rollen kennen we toe door middel van een rollenkaart. Iedere organisatie kent daarbij één formeel aanspreekpunt. Bijvoorbeeld de directievoerder en de projectleider. Dat maakt de lijnen helder.
Inzicht en overzicht op je deelopdrachten
Altijd op de hoogte
Hou jij om de voortgang, financiën en status van je deelopdrachten te bewaken allerlei Excel rapportages bij? Zodra je met VISI werkt is dit niet meer nodig. VISI biedt handige overzichten waarbij je altijd op de hoogte bent van de status van elke deelopdracht.
De overzichten worden door het systeem gevuld en up-to-date gehouden doordat iedereen in het project alle informatie invult en alle processen logisch en uniform worden doorlopen. Zo heb je altijd inzicht in alle openstaande acties, doorlooptijden, documenten, planning, financiën en kwaliteit. Zo weet je meteen of een deelopdracht nog binnen de begroting past.
Je kunt informatie in de rapportages ook direct filteren, sorteren én bewerken. Wil je het overzicht wekelijks of maandelijks in je e-mail ontvangen? Met een druk op de knop bepaal je zelf wanneer je welk overzicht ontvangt.
Nog slimmer werken
Handige functionaliteiten
Om het werken met VISI nog eenvoudiger en sneller te maken hebben in samenwerking met onze gebruikers extra handige functionaliteiten ontwikkeld. Wanneer je met deelopdrachten werkt kun je o.a. gebruik maken van de volgende handige functionaliteiten:
- Gebruik jij CIVIEL voor het opstellen van je deelopdrachten, weekrapporten en termijnstaten? Door de handige VISI-CIVIEL koppeling kun je met één druk op de knop alle benodigde informatie in het VISI bericht laten vullen door de CIVIEL applicatie. Dat scheelt dubbelwerk en zorgt voor minder fouten!
- Veel organisaties gebruiken allerlei methoden om een dagrapport samen te stellen. Met onze handige VISI App kun je als toezichthouder direct buiten de situatie noteren, de VISI App voegt automatisch de GPS locatie en actuele weergegevens toe.
- Benieuwd naar de status van het werk buiten? Met onze GIS module kun je direct grafisch op de kaart zien wat de actuele status is van het werk buiten.
- Communicatie over deelopdrachten heeft meestal betrekking op een object of werkpakket. Met onze database koppelingen kun je de informatie in een deelopdracht direct koppelen aan je objectenbibliotheek (bv. lichtmasten/rioolelementen) of semantische database (bv. GWSW/GWSL)
In drie stappen je VISI project online
Snel geregeld
Wanneer je met VISI gaat werken moet je een aantal dingen regelen. Gelukkig is dat snel geregeld. Hieronder leggen we in het kort uit welke stappen je doorloopt om VISI binnen je project te gebruiken.
1. Als opdrachtgever geef je in het bestek aan dat het gebruik van de VISI-systematiek wordt voorgeschreven. We hebben samen met diverse opdrachtgevers al concrete voorbeeld sjablonen opgesteld die je hiervoor kunt gebruiken.
2. Wanneer het project is gegund kun je de rollenkaart invullen en kun je middels een handig online formulier aangeven welke processen je nog aanvullend wil gebruiken. Als je klaar bent wordt het project direct automatisch voor je aangemaakt.
3. Werken met VISI is easy, maar heb je toch behoefte aan wat extra uitleg? Plan dan een instructie of training in met een van onze consultants.
- Meld project aan
Ga je met een nieuw project starten? Meld je project dan hier aan zodat wij meteen aan de slag kunnen met de inrichting. - Plan presentatie
Eén van onze accountmanagers plant graag een moment met je in om de software te presenteren. - Vraag offerte aan
Ben je benieuwd naar de kosten geworden? Vraag dan hiernaast een offerte op. - Stel een vraag
Bel ons op 020-6381489 of laat je vraag hiernaast achter.
Waarom wachten als je gelijk kan starten
Gelijk je project aanmelden of eerst een presentatie?
Meer weten over VISI? Laat hieronder je gegevens achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.