Hoe houd je al je raamovereenkomsten overzichtelijk?
Raamovereenkomsten
Raamovereenkomsten (voorheen OMOP) is een bekende term binnen de GWW-sector. Meer en meer gemeentes kiezen ervoor om raamovereenkomsten af te sluiten. Volgens CROW werden er in 2013 rond de 1400 OMOP bestekken aanbesteed, in 2014 waren dit er al bijna 1700. CROW heeft hier goed op ingespeeld door in de Standaard Bepalingen 2015 diverse aanpassingen te maken op dit vlak. Ook wij merken aan de servicedeskvragen een toenemende interesse in het maken en beheren van een raamovereenkomst en het opstellen van deelopdrachten. Sommige organisaties vragen zich af wat ze ermee kunnen, anderen willen weten hoe ze het kunnen integreren in hun software. Daarom hebben we de meest voorkomende vragen op een rijtje gezet.
Wat is een raamovereenkomst?
Een raamovereenkomst is een contract waarvan vooraf nog niet bekend is hoeveel en welke werkzaamheden er exact gerealiseerd gaan worden. Een opdrachtgever stelt, zoals gebruikelijk, een bestek op met werkomschrijvingen, maar dan met fictieve hoeveelheden. De aannemer hoeft dan alleen een eenheidsprijs per post of werkomschrijving te geven.
Na de aanbesteding zal de opdrachtgever op basis van de werkelijke hoeveelheden deelopdrachten uitgeven voor bepaalde werkzaamheden. Op dat moment is precies duidelijk wat de aanneemsom voor dat stuk werk gaat worden.
Een voorbeeld is openbare verlichting. Een gemeente wilt eerst de prijs weten voor het vervangen van alle soorten verlichtingsobjecten in de gemeente. In de deelopdracht zal de gemeente een bepaalde wijk aanwijzen, of alleen de defecte objecten laten vervangen.
Er bestaan twee soorten raamovereenkomsten:
Raambestek
Een raambestek wordt vaak gebruikt voor onderhoudswerkzaamheden. Voorbeelden zijn openbare verlichting, elementenverhardingen (straat- en grondwerk) of groenonderhoud (begraafplaats of sportvelden)
Servicebestek
Een servicebestek wordt gebruikt voor zaken waar men geen invloed op heeft, zoals bijvoorbeeld gladheidbestrijding. Het is nog onzeker waar, wanneer en hoe vaak dit nodig zal zijn. Een aannemer krijgt geen deelopdracht, maar moet zodra het sneeuwt of glad wordt aan de slag.
Het raambestek bestaat dus uit fictieve hoeveelheden, aangegeven met een O (standaard 2010) of een F (standaard 2015). Zodra er een deelopdracht is gemaakt veranderen deze posten in A of V. De afrekening van de deelopdrachten zal voor een groot deel conform de UAV 2012 gaan, maar wel met enkele afwijkende bepalingen vanuit de Standaard RAW Bepalingen 2015 (paragraaf 01.21).
Wat zijn de voordelen?
- Besparen van tijd en kosten
Nog onbekend is waar, wanneer en welke werkzaamheden precies uitgevoerd moeten worden. Normaliter zou dit neerkomen op meerdere aanbestedingen, maar met een raamovereenkomst hoeft er maar één keer aanbesteed te worden. Dat scheelt een hoop tijd, maar zeker ook flink wat kosten. - Je houdt de complete regie
Je kan zelf bepalen waar en wanneer je de deelopdrachten uitgeeft. - Minder meerwerk
Veel van het (onnodige) meerwerk is verleden tijd, omdat je veel beter weet wat voor werkzaamheden er uitgevoerd moeten gaan worden. - Vaste aannemer(s) voor langere periode
Je gaat voor een langere termijn een afspraak aan met een aannemer. Je kent elkaar, weet wat je aan elkaar hebt en je kent elkaars werkwijze. Dat is goed voor de continuïteit.
Hoe kunnen wij je hierbij helpen?
In de module RAW-Bestek kun je de raamovereenkomst opstellen, uiteraard conform de Standaard RAW Bepalingen 2015. In de module Calculatie maak je eenvoudig de deelopdrachten inclusief aanneemsom. De administratie houd je bij in de module RAW-Administratie, wederom conform de Standaard RAW Bepalingen 2015 en UAV 2012.
Maak kennis met CIVIEL
Met CIVIEL maak je RAW-bestekken, V&G-plannen, calculaties en administraties. Onze software is gebaseerd op de RAW-systematiek en goedgekeurd door CROW, dit maakt CIVIEL betrouwbaar.
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte! Je ontvangt de nieuwsbrief ongeveer tien keer per jaar in je mailbox. Uitschrijven is makkelijk.