Van idee naar functionaliteit
Onze consultants krijgen van klanten vaak ideeën voor aanvullende functionaliteiten in onze software. Hoe maak je van zo’n idee een daadwerkelijke functie of knop in de software? Met andere woorden, hoe ontstaat innovatie?
Elk idee dat we binnen krijgen wordt uitgedacht en getoetst middels User Experience (UX). Hierbij gaat het om het creëren van een optimale gebruikservaring. Hierin wordt Bakker&Spees sinds kort ondersteund door Online Department, een bureau dat expert is in UX bij verschillende softwaretoepassingen. Zij faciliteren ook de zogenaamde design sprints. Om hier een beeld van te krijgen geven we je graag een blik achter de schermen.
Wat is een design sprint?
Een design sprint is een vijfdaagse sprintsessie waarbij vanuit een specifieke (klant)vraag wordt toegewerkt naar een gevalideerd prototype. Elk van de vijf dagen staat er een specifiek onderwerp op de agenda, zo gaat de eerste dag over het begrijpen van de vraag of wens, de tweede dag over verschillende oplossingsrichtingen bedenken, de derde dag over het beste concept kiezen, de vierde dag over het uitwerken van het prototype en de vijfde dag over het testen en valideren van het prototype met gebruikers. Nadat de probleemstelling is geformuleerd wordt er een duidelijke scheiding gemaakt tussen aannames en feiten. Belangrijk, want ook aannames moeten getoetst worden om uiteindelijk het beste resultaat te krijgen. Om zoveel mogelijk kennis over het onderwerp binnen te halen worden twee experts geïnterviewd. Ook wordt er gekeken naar alternatieve oplossingen.
Oefeningen
Tijdens de design sprint maken we gebruik van allerlei oefeningen om snel tot creatieve ideeën te komen. Zo is er bijvoorbeeld de crazy eights, een oefening waarbij alle deelnemers acht creatieve ideeën schetsen in maximaal één minuut per schets. Ook is er de honderd euro oefening, waarin elke deelnemer een briefje van 50 euro, twee van 20 euro en één van 10 euro ontvangt om daarmee in te zetten op de ideeën. Het idee dat het hoogste bedrag ontvangt van alle deelnemers is dus het idee waar iedereen de meeste waarde in ziet. We proberen vervolgens ook een zo helder mogelijke inschatting te maken op de impact op ontwikkeling en technologie.
Werkbaar prototype
Uiteindelijk wordt er toegewerkt naar één prototype, welke in een testbare demo te gebruiken is. Het prototype wordt vervolgens voorgelegd aan vijf eindgebruikers. De eindgebruikers valideren uiteindelijk tijdens een interview de werking van het prototype. Op basis van deze interviews kan het prototype verder worden aangescherpt. Het is belangrijk om het prototype te laten valideren voordat je het realiseert, want daarmee weten we zeker dat we alleen maken wat de gebruiker nodig heeft en nuttig vindt. Ten slotte wordt het prototype vertaald in concrete user stories zodat deze kunnen worden ingepland bij onze programmeurs.
Wie zijn wij?
Bakker&Spees is een Nederlands softwarebedrijf gevestigd in hartje Amsterdam. Met een team van 40 enthousiaste medewerkers ontwikkelt Bakker&Spees software voor de GWW-sector. Met de softwarepakketten CIVIEL, VISI & CALC willen we graag je bedrijfsvoering stroomlijnen en de digitale samenwerking verbeteren.
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte! Je ontvangt de nieuwsbrief ongeveer tien keer per jaar in je mailbox. Uitschrijven is makkelijk.